Verksamhetsstatistik

Bygglov, Umeå kommun


Vår handläggning under 2023

Några utvalda mätetal från vår handläggning av ansökningar om bygglov under året. Alla siffror kommer från våra dataset här på portalen, länkar till dessa finns längre ner under respektive del.

Inlämnade ärenden, beviljade bygglov och vår handläggningstid
664
inlämnade ansökningar
669
beviljade bygglov
131
av byggloven beviljades med avvikelse från detaljplanen
En avvikelse innebär att du inte följer bestämmelserna i detaljplanen.
Det kan vara att du bygger större än vad byggrätten medger, du bygger högre än vad du får med flera.
För att avvikelsen ska kunna medges krävs att den är liten, det vill säga att du marginelt överskrider bestämmelsen.
33,69 dagar
är vår handläggningstid i medel
Verksamhetsmål:
35 dagar
Handläggningstiden räknas från den dag då ansökan blev komplett och till beslut om bygglov tas.
94,49 %
beslutas inom 10 veckor från komplett ansökan
Verksamhetsmål:
95 %
Handläggningstiden är enligt lagkravet i plan- och bygglagen 10 veckor från den dag ansökan blev komplett.
Kompletta ansökningar och väntetider
23,62 %
av beviljade bygglov var kompletta vid registrering
Verksamhetsmål:
öka från föregående års medelvärde på 21 %
En ansökan är komplett då den innehåller de ritningar och uppgifter som krävs för att kunna påbörja handläggningen. Saknas något eller ritningarna är felaktigt upprättade behöver ansökan kompletteras och blir då komplett senare.
31,31 dagar
tar det i medel för en ansökan att bli komplett
Tiden räknas från det att ansökan registrerades. Under denna tid handläggs inte ansökan utan vi väntar på att den blir komplett, hur lång tid det tar är upp till sökande.
64,61 dagar
tar det i medel från registrering av ansökan till beslut om bygglov
Verksamhetsmål:
56 dagar
För sökande är detta den upplevda handläggningstiden men inte den lagstadgade handläggningstiden på 10 veckor. I denna tid inräknas vår handläggningstid men även tiden då ansökan behöver kompletteras för att den saknar ritningar eller uppgifter.
Statistik från genomförande av byggprojekt
110
genomförda tekniska samråd
Är ett möte innan byggnadsarbetena påbörjas där tekniska detaljer, upplägg av kontroller med mera diskuteras.
681
givna startbesked
Ett beslut som medger att byggnadsarbetena nu får påbörjas, i större projekt ges det separat. För mindre så som inglasade uterum eller carportar ges det tillsammans med bygglovet.
131
genomförda arbetsplatsbesök
Är ett möte som genomförs ute på byggarbetsplatsen för att stämma av hur bygget går, om kontrollerna följs och om det är några problem.
179
genomförda slutsamråd
Är ett mote som genomförs i färdig byggnad för att kontrollera att bygglovet är följt och att alla andra krav är uppfyllda så att byggnaden kan få tas i bruk.
255
givna slutbesked
Ett beslut som medger att byggnaden får börjas användas då den uppfyller alla samhällets krav.
Avslag, avvisade och återkallade ansökningar
44
återkallade ansökningar
Sökande har begärt att ansökan ska tas tillbaka, ärendet avslutas med ett beslut om återkallad ansökan.
9
avvisade ansökningar
Sökande har inte lämnat in begärda kompletterande ritningar eller uppgifter inom förelagd tid, ärendet har då avslutats med ett beslut om att ansökan avvisas på grund av att vi inte kan handlägga ansökan.
37
avslagna ansökningar
Ansökan om bygglov följer inte gällande detaljplan eller byggnaden, anläggningen eller skylten anses inte vara lämplig och därför har ansökan avslagits.


Inlämnade ansökningar

Antal inlämnade bygglov per år


Antal inlämnade bygglov per månad
Du kan justera datumintervallet och lägg även märke till de årliga topparna på inlämnade ansökningar under mars-juli.

Från
till


Handläggningstider

Våra handläggningstider för beslutade bygglov
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Handläggningstiden räknas från den dag då ansökan om bygglov blev komplett, det vill säga när ansökan innehåller fullständiga ritningar och andra uppgifter som behövs för att handlägga ansökan, till det att ett beslut om bygglov tas. Lagkravet är att beslut om bygglov ska tas inom 10 veckor från komplett ansökan, inte inlämnad ansökan.



Hur många ärenden klarar handläggningstiden?

Antal procent av de beviljade byggloven som klarar lagkravet på 10 veckors handläggningstid från komplett ansökan under de senaste fem åren.

92,87 %
av beslutade ansökningar år
2019
94,15 %
av beslutade ansökningar år
2020
92,29 %
av beslutade ansökningar år
2021
94,41 %
av beslutade ansökningar år
2022
94,49 %
av beslutade ansökningar år
2023


Beslut om bygglov

Våra beslut om bygglov, välj typ av beslut för att få antal per år.

Beviljade ansökningar om bygglov, för enkla byggprojekt så som garage, carport, inglasade uterum kan startbesked ha givits tillsammans med bygglovet.

Ansökningar som har avslutats efter att sökande har återkallat ansökan.

Om en inlämnad ansökan är ofullständig, det vill säga saknar uppgifter eller handlingar, får sökande en viss tid på sig att komplettera med det som saknas innan ansökan anses vara komplett och handläggningen kan påbörjas. Skulle sökande inte lämna in begärda kompletteringar i rätt tid avvisas ansökan och ärendet avslutas då handläggningen inte kan utföras.

Ansökningar som har avslagits på grund av att exempelvis ansökt byggnad inte följer detaljplanen, inte anses vara lämplig för sitt ändamål, inte är tillgänglig eller att byggnaden inte är anpassad till omgivningen.



Beslut under genomförandet

Våra beslut under genomförandet av ett byggprojekt, välj typ av beslut för att få antal per år.

Ett startbesked innebär att byggnaden har de tekniska förutsättningarna för att kunna komma att uppfylla kraven och därmed får byggnadsarbetena påbörjas.

Ett kompletterande villkor innebär utökad eller extra kontroll under byggtiden av något som dykt upp på ett arbetsplatsbesök eller kommit fram av andra kontroller. Villkoren i beslutet måste vara uppfyllda tillsammans med tidigare startbesked för att ett slutbesked ska kunna ges.

Ett slutbesked innebär att byggnaden uppfyller kraven och att den därmed får tas ibruk.

Ett nekat startbesked innebär att byggnaden inte har de tekniska förutsättningarna att uppfylla kraven och därmed får inte byggnadsarbetena påbörjas.

Ett nekat slutbesked innebär att byggnaden inte uppfyller kraven och att den därmed inte får tas ibruk.



Samråd och arbetsplatsbesök

Innan och under genomförandet av ett byggprojekt hålls ett antal samråd och arbetsplatsbesök, undantaget de minsta byggprojekten så som garage, carport, inglasade uterum och liknande. Våra samråd och platsbesök är

  • Tekniskt samråd genomförs innan byggnadsarbetena påbörjas där tekniska detaljer, upplägg av kontroller med mera diskuteras.
  • Arbetsplatsbesök genomförs ute på byggarbetsplatsen för att stämma av hur bygget går, om kontrollerna följs och om det är några problem.
  • Slutsamråd genomförs i färdig byggnad för att kontrollera att bygglovet är följt och att alla andra krav är uppfyllda så att byggnaden kan få tas i bruk.

Välj typ av samråd eller besök för att få antal per år och per månad.

Antal tekniska samråd per år


Antal tekniska samråd per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Antal arbetsplatsbesök per år


Antal arbetsplatsbesök per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Antal slutsamråd per år


Antal slutsamråd per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till


Vår handläggning under 2023

Några utvalda mätetal från vår handläggning av ansökningar om marklov under året. Alla siffror kommer från våra dataset här på portalen, länkar till dessa finns längre ner under respektive del.

Inlämnade ärenden,beviljade marklov och vår handläggningstid
9
inlämnade ansökningar
9
beviljade marklov
38,44 dagar
är vår handläggningstid i medel
Verksamhetsmål:
35 dagar
Handläggningstiden räknas från den dag då ansökan blev komplett och till beslut om marklov tas.
88,89 %
beslutas inom 10 veckor från komplett ansökan
Verksamhetsmål:
95 %
Handläggningstiden är enligt lagkravet i plan- och bygglagen 10 veckor från den dag ansökan blev komplett.
Kompletta ansökningar och väntetider
55,56 %
kompletta ansökningar vid registrering som har beviljats
Verksamhetsmål:
öka från föregående års medelvärde på 17 %
En ansökan är komplett då den innehåller de ritningar och uppgifter som krävs för att kunna påbörja handläggningen. Saknas något eller ritningarna är felaktigt upprättade behöver ansökan kompletteras och blir då komplett senare.
12,33 dagar
tar det i medel för en ansökan att bli komplett
Tiden räknas från det att ansökan registrerades. Under denna tid handläggs inte ansökan utan vi väntar på att den blir komplett, hur lång tid det tar är upp till sökande.
50,56 dagar
tar det i medel från registrering av ansökan till beslut om marklov
Verksamhetsmål:
56 dagar
För sökande är detta den upplevda handläggningstiden men inte den lagstadgade handläggningstiden på 10 veckor. I denna tid inräknas vår handläggningstid men även tiden då ansökan behöver kompletteras för att den saknar ritningar eller uppgifter.
Statistik från genomförande av markåtgärder
0
genomförda tekniska samråd
Är ett möte innan markarbetena påbörjas där tekniska detaljer, upplägg av kontroller med mera diskuteras.
8
givna startbesked
Ett beslut som medger att markarbetena nu får påbörjas, i större projekt ges det separat. För mindre ges det tillsammans med marklovet.
0
genomförda arbetsplatsbesök
Är ett möte som genomförs ute på byggarbetsplatsen för att stämma av hur arbetet går, om kontrollerna följs och om det är några problem.
0
genomförda slutsamråd
Är ett mote som genomförs när markåtgärderna är klara för att kontrollera att marklovet är följt och att alla andra krav är uppfyllda.
0
givna slutbesked
Ett beslut som medger att markåtgärderna är färdigställda och uppfyller alla samhällets krav.
Avslag, avvisade och återkallade ansökningar
0
återkallade ansökningar
Sökande har begärt att ansökan ska tas tillbaka, ärendet avslutas med ett beslut om återkallad ansökan.
0
avvisade ansökningar
Sökande har inte lämnat in begärda kompletterande ritningar eller uppgifter inom förelagd tid, ärendet har då avslutats med ett beslut om att ansökan avvisas på grund av att vi inte kan handlägga ansökan.
1
avslagna ansökningar
Ansökan om marklov följer inte gällande detaljplan eller så är inte markåtgärderna lämnpliga och därför har ansökan avslagits.


Inlämnade ansökningar

Antal inlämnade marklov per år


Antal inlämnade marklov per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till


Handläggningstider

Våra handläggningstider för beslutade marklov
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Handläggngstiden räknas från den dag då ansökan om marklov blev komplett, det vill säga när ansökan innehåller fullständiga ritningar och andra uppgifter som behövs för att handlägga ansökan, till det att ett beslut om marklov tas. Lagkravet är att beslut om marklov ska tas inom 10 veckor från komplett ansökan, inte inlämnad ansökan.

Hur många klarar handläggningstiden?

Antal procent av de beviljade markloven som klarar lagkravet på 10 veckors handläggningstid från komplett ansökan under de senaste fem åren.

90,91 %
av beslutade ansökningar år
2019
100,00 %
av beslutade ansökningar år
2020
82,35 %
av beslutade ansökningar år
2021
100,00 %
av beslutade ansökningar år
2022
88,89 %
av beslutade ansökningar år
2023


Beslut om marklov

Våra beslut om marklov, välj typ av beslut för att få antal per år.

Beviljade ansökningar om marklov, för enkla projekt kan startbesked ha givits tillsammans med marklovet.

Ansökningar som har avslutats efter att sökande har återkallat ansökan.

Om en inlämnad ansökan är ofullständig, det vill säga saknar uppgifter eller handlingar, får sökande en viss tid på sig att komplettera med det som saknas innan ansökan anses vara komplett och handläggningen kan påbörjas. Skulle sökande inte lämna in begärda kompletteringar i rätt tid avvisas ansökan och ärendet avslutas då handläggningen inte kan utföras.

Ansökningar som har avslagits på grund av att exempelvis ansökt markåtgärd inte följer detaljplanen eller inte anses vara lämplig.



Beslut under genomförandet

Våra beslut under genomförandet av en markåtgärd, välj typ av beslut för att få antal per år.

Ett startbesked innebär att markåtgärden har de tekniska förutsättningarna för att kunna komma att uppfylla kraven och därmed får markarbetena påbörjas.

Ett kompletterande villkor innebär utökad eller extra kontroll under byggtiden av något som dykt upp på ett arbetsplatsbesök eller kommit fram av andra kontroller. Villkoren i beslutet måste vara uppfyllda tillsammans med tidigare startbesked för att ett slutbesked ska kunna ges.

Ett slutbesked innebär att markåtgärden uppfyller kraven och givet marklov.

Ett nekat startbesked innebär att markåtgärden inte har de tekniska förutsättningarna att uppfylla kraven och därmed får inte markarbetena påbörjas.

Ett nekat slutbesked innebär att markåtgärden inte uppfyller kraven eller inte följer marklovet.



Samråd och arbetsplatsbesök

Innan och under genomförandet av ett markprojekt hålls ett antal samråd och arbetsplatsbesök, undantaget de minsta markprojekten. Våra samråd och platsbesök är

  • Tekniskt samråd genomförs innan markarbetena påbörjas där tekniska detaljer, upplägg av kontroller med mera diskuteras.
  • Arbetsplatsbesök genomförs ute på byggarbetsplatsen för att stämma av hur arbetet går, om kontrollerna följs och om det är några problem.
  • Slutsamråd genomförs när markåtgärden är klar för att kontrollera att marklovet är följt och att alla andra krav är uppfyllda.

Välj typ av samråd eller besök för att få antal per år.

Antal tekniska samråd per år

Antal arbetsplatsbesök per år

Antal slutsamråd per år


Vår handläggning under 2023

Några utvalda mätetal från vår handläggning av ansökningar om rivningslov under året. Alla siffror kommer från våra dataset här på portalen, länkar till dessa finns längre ner under respektive del.

Inlämnade ärenden, beviljade marklov och vår handläggningstid
13
inlämnade ansökningar
13
beviljade rivningslov
29,08 dagar
är vår handläggningstid i medel
Verksamhetsmål:
35 dagar
Handläggningstiden räknas från den dag då ansökan blev komplett och till beslut om rivningslov tas.
100,00 %
beslutas inom 10 veckor från komplett ansökan
Verksamhetsmål:
95 %
Handläggningstiden är enligt lagkravet i plan- och bygglagen 10 veckor från den dag ansökan blev komplett.
Kompletta ansökningar och väntetider
69,23 %
kompletta ansökningar vid registrering som har beviljats
En ansökan är komplett då den innehåller alla ritningar och uppgifter som krävs för att kunna påbörja handläggningen. Saknas något eller ritningarna är felaktigt upprättade behöver ansökan kompletteras och blir då komplett senare.
4,31 dagar
tar det i medel för en ansökan att bli komplett
Tiden räknas från det att ansökan registrerades. Under denna tid handläggs inte ansökan utan vi väntar på att den blir komplett, hur lång tid det tar är upp till sökande.
32,54 dagar
tar det i medel från registrering av ansökan till beslut om rivningslov
Verksamhetsmål:
56 dagar
För sökande är detta den upplevda handläggningstiden men inte den lagstadgade handläggningstiden på 10 veckor. I denna tid inräknas vår handläggningstid men även tiden då ansökan behöver kompletteras för att den saknar ritningar eller uppgifter.
Statistik från genomförande av rivningsåtgärder
1
genomförda tekniska samråd
Är ett möte innan rivningsarbetena påbörjas där tekniska detaljer, upplägg av kontroller med mera diskuteras.
10
givna startbesked
Ett beslut som medger att rivningsarbetena nu får påbörjas. För rivning av enklare byggnader kan startbeskedet ges tillsammans med rivningslovet.
1
genomförda arbetsplatsbesök
Är ett möte som genomförs ute på byggarbetsplatsen för att stämma av hur rivningen går, om kontrollerna följs och om det är några problem.
2
genomförda slutsamråd
Är ett möte som genomförs när rivningsarbetena är färdiga för att stämma av hur det gått och om alla kontroller är utförda, om materialet har omhändertagits på rätt sätt och om slutbesked kan ges.
21
givna slutbesked
Ett beslut som ges om rivningsarbetena har utförts korrekt och materialet har omhändertagits på rätt sätt.
Avslag, avvisade och återkallade ansökningar
0
återkallade ansökningar
Sökande har begärt att ansökan ska tas tillbaka, ärendet avslutas med ett beslut om återkallad ansökan.
0
avvisade ansökningar
Sökande har inte lämnat in begärda kompletterande ritningar eller uppgifter inom förelagd tid, ärendet har då avslutats med ett beslut om att ansökan avvisas på grund av att vi inte kan handlägga ansökan.
0
avslagna ansökningar
Ansökan om rivningslov avslås på grund av byggnaden eller del av byggnad inte får rivas. Kan vara kulturhistoriska värden eller rivningsförbud som förhindrar att byggnaden får rivas.


Inlämnade ansökningar

Antal inlämnade rivningslov per år


Antal inlämnade rivningslov per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till


Handläggningstider

Våra handläggningstider för beslutade rivningslov
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Handläggngstiden räknas från den dag då ansökan om rivningslov blev komplett, det vill säga när ansökan innehåller fullständiga ritningar och andra uppgifter som behövs för att handlägga ansökan, till det att ett beslut om rivningslov tas. Lagkravet är att beslut om rivningslov ska tas inom 10 veckor från komplett ansökan, inte inlämnad ansökan.



Hur många ärenden klarar handläggningstiden?

Antal procent av de beviljade rivningsloven som klarar lagkravet på 10 veckors handläggningstid från komplett ansökan under de senaste fem åren.

83,33 %
av beslutade ansökningar år
2019
88,89 %
av beslutade ansökningar år
2020
72,00 %
av beslutade ansökningar år
2021
100,00 %
av beslutade ansökningar år
2022
100,00 %
av beslutade ansökningar år
2023


Beslut om rivningslov

Våra beslut om rivningslov, välj typ av beslut för att få antal per år.

Beviljade ansökningar om rivningslov, för enkla rivningsrojekt kan startbesked ha givits tillsammans med rivningslovet.

Ansökningar som har avslutats efter att sökande har återkallat ansökan.

Om en inlämnad ansökan är ofullständig, det vill säga saknar uppgifter eller handlingar, får sökande en viss tid på sig att komplettera med det som saknas innan ansökan anses vara komplett och handläggningen kan påbörjas. Skulle sökande inte lämna in begärda kompletteringar i rätt tid avvisas ansökan och ärendet avslutas då handläggningen inte kan utföras.

Ansökningar som har avslagits på grund av att exempelvis byggnaden inte får rivas då den är skyddad eller har ett starkt kulturmiljövärde.



Beslut under genomförandet

Våra beslut under genomförandet av ett rivningsprojekt, välj typ av beslut för att få antal per år.

Ett startbesked innebär att rivningsarbetena har de tekniska förutsättningarna för att kunna komma att uppfylla kraven och därmed får arbetena påbörjas.

Ett kompletterande villkor innebär utökad eller extra kontroll under tiden av något som dykt upp på ett arbetsplatsbesök eller kommit fram av andra kontroller. Villkoren i beslutet måste vara uppfyllda tillsammans med tidigare startbesked för att ett slutbesked ska kunna ges.

Ett slutbesked innebär att rivningsarbetena är slutförda och har utförts på rätt sätt och materialet har tagits omhand på rätt sätt.

Ett nekat startbesked innebär att rivningsarbetena inte har de tekniska förutsättningarna för att uppfylla kraven och får därmed inte påbörjas.

Ett nekat slutbesked innebär att rivningsarbetena inte utförts på rätt sätt eller att materialt har tagits omhand på fel sätt och behöver åtgärdas.



Samråd och arbetsplatsbesök

Innan och under genomförandet av ett rivningsrojekt hålls ett antal samråd och arbetsplatsbesök, undantaget de minsta rivningsprojekten. Våra samråd och platsbesök är

  • Tekniskt samråd genomförs innan rivningsarbetena påbörjas där tekniska detaljer, upplägg av kontroller med mera diskuteras.
  • Arbetsplatsbesök genomförs ute på byggarbetsplatsen för att stämma av hur arbetet går, om kontrollerna följs och om det är några problem.
  • Slutsamråd genomförs när rivningsarbetena är klara för att kontrollera att rivningslovet är följt och att alla andra krav är uppfyllda.

Välj typ av samråd eller besök för att få antal per år och per månad.

Antal tekniska samråd per år

Antal arbetsplatsbesök per år

Antal slutsamråd per år


Vår handläggning under 2023

Några utvalda mätetal från vår handläggning av anmälningspliktiga åtgärder under året. Alla siffror kommer från våra dataset här på portalen, länkar till dessa finns längre ner under respektive del.

Inlämnade anmälningar, handläggningstid och väntetid
221
inlämnade anmälningar
7,16 dagar
är vår handläggningstid i medel
Handläggningstiden räknas från den dag då anmälan blev komplett och till beslut om startbesked tas.
13,96 dagar
tar det i medel för en anmälan att bli komplett
Tiden räknas från det att anmälan registrerades. Under denna tid handläggs inte anmälan utan vi väntar på att den blir komplett, hur lång tid det tar är upp till sökande.
98,94 %
beslutas inom 4 veckor från komplett anmälan
Verksamhetsmål:
100 %
Handläggningstiden är enligt lagkravet i plan- och bygglagen 4 veckor från den dag anmälan blev komplett.
Statistik från genomförande av åtgärder
3
genomförda tekniska samråd
Är ett möte innan byggnadsarbetena påbörjas där tekniska detaljer, upplägg av kontroller med mera diskuteras.
208
givna startbesked
Ett beslut som medger att byggnadsarbetena får påbörjas.
3
genomförda arbetsplatsbesök
Är ett möte som genomförs ute på byggarbetsplatsen för att stämma av hur bygget går, om kontrollerna följs och om det är några problem.
5
genomförda slutsamråd
Är ett mote som genomförs i färdig byggnad för att kontrollera att alla krav är uppfyllda så att byggnaden kan få tas i bruk.
40
givna slutbesked
Ett beslut som medger att byggnaden får börjas användas då den uppfyller alla samhällets krav.
Nekade startbesked, avvisade anmälningar och återkallade anmälningar
0
nekade startbesked
Startbesked nekas då åtgärden saknar tekniska förutsättningar att uppfylla samhälletskrav alternativt inte följer reglerna för de så kallade attefallsåtgärderna.
7
återkallade anmälningar
Sökande har begärt att anmälan ska tas tillbaka, ärendet avslutas med ett beslut om återkallad anmälan.
3
avvisade anmälningar
Sökande har inte lämnat in begärda kompletterande ritningar eller uppgifter inom förelagd tid, ärendet har då avslutats med ett beslut om att anmälan avvisas på grund av att vi inte kan handlägga anmälan.


Inlämnade anmälningar

Antal inlämnade anmälningar per år


Antal inlämnade anmälningar per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till


Handläggningstider

Våra handläggningstider för anmälningspliktiga åtgärder
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Handläggningstiden räknas från den dag då anmälan blev komplett, det vill säga när anmälan innehåller fullständiga ritningar och andra uppgifter som behövs för att handlägga anmälan och pröva startbesked, till dess att startbesked ges. Lagkravet är att beslut om startbesked ska tas inom 4 veckor från komplett anmälan, inte inlämnad anmälan.

Hur många ärenden klarar handläggningstiden?

Antal procent av de beslutade anmälningspliktiga åtgärderna som klarar lagkravet på 4 veckors handläggningstid från komplett anmälan under de senaste fem åren.

98,60 %
av beslutade anmälningar år
2019
99,15 %
av beslutade anmälningar år
2020
95,91 %
av beslutade anmälningar år
2021
98,57 %
av beslutade anmälningar år
2022
98,94 %
av beslutade anmälningar år
2023


Beslut under genomförandet

Våra beslut under genomförandet av ett byggprojekt, välj typ av beslut för att få antal per år.

Ett startbesked innebär att byggnaden/åtgärden har de tekniska förutsättningarna för att kunna komma att uppfylla kraven och därmed får byggnadsarbetena påbörjas.

Ett kompletterande villkor innebär utökad eller extra kontroll under byggtiden av något som dykt upp på ett arbetsplatsbesök eller kommit fram av andra kontroller. Villkoren i beslutet måste vara uppfyllda tillsammans med tidigare startbesked för att ett slutbesked ska kunna ges.

Ett slutbesked innebär att byggnaden/åtgärden uppfyller kraven och att den därmed får tas ibruk.

Ett nekat startbesked innebär att byggnaden inte har de tekniska förutsättningarna att uppfylla kraven och därmed får inte byggnadsarbetena påbörjas.

Ett nekat slutbesked innebär att byggnaden inte uppfyller kraven och att den därmed inte får tas ibruk.



Samråd och platsbesök

Innan och under genomförandet av ett byggprojekt hålls ett antal samråd och arbetsplatsbesök. Våra samråd och platsbesök är

  • Tekniskt samråd genomförs innan byggnadsarbetena påbörjas där tekniska detaljer, upplägg av kontroller med mera diskuteras.
  • Arbetsplatsbesök genomförs ute på byggarbetsplatsen för att stämma av hur bygget går, om kontrollerna följs och om det är några problem.
  • Slutsamråd genomförs i färdig byggnad för att kontrollera alla krav är uppfyllda så att byggnaden kan få tas i bruk.

Välj typ av samråd eller besök för att få antal per år och per månad.

Antal tekniska samråd per år


Antal tekniska samråd per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Antal arbetsplatsbesök per år


Antal arbetsplatsbesök per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Antal slutsamråd per år


Antal slutsamråd per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Vår handläggning under 2023

Några utvalda mätetal från vår handläggning av anmälningar om misstänkta överträdelser under året. Alla siffror kommer från våra dataset här på portalen, länkar till dessa finns längre ner under respektive del.

Upprättade ärenden om misstänkt överträdelse
120
upprättade tillsynsärenden om misstänkta överträdelser för byggnader, anläggningar, skyltar och tomter
0
upprättade tillsynsärenden om misstänkta överträdelser av strandskyddet
1
upprättade tillsynsärenden om misstänkta enkelt avhjälpta hinder
50
upprättade tillsynsärenden om ej godkänd hiss eller motordriven lyftanordning
153
upprättade tillsynsärenden om ej utförd obligatorisk ventilationskontroll eller brister på ventilationsanläggningen
Tillsynsbesök
22
genomförda tillsynsbesök avseende byggnader, anläggningar, skyltar och tomter
1
genomförda tillsynsbesök avseende strandskydd
0
genomförda tillsynsbesök avseende enkelt avhjälpta hinder
0
genomförda tillsynsbesök avseende hissar eller motordrivna lyftanordningar
0
genomförda tillsynsbesök avseende obligatorisk ventilationskontroll

Upprättade tillsynsärenden

Antal upprättade tillsynsärenden per år

Antal upprättade tillsynsärenden per månad

Från
till

Antal upprättade tillsynsärenden per år

Antal upprättade tillsynsärenden per månad

Från
till

Antal upprättade tillsynsärenden per år

Antal upprättade tillsynsärenden per månad

Från
till

Antal upprättade tillsynsärenden per år

Antal upprättade tillsynsärenden per månad

Från
till

Antal upprättade tillsynsärenden per år

Antal upprättade tillsynsärenden per månad

Från
till

Tillsynsbesök

Under handläggningen av ett tillsynsärende kan det bli aktuellt med ett tillsynsbesök på plats för avgöra ifall en överträdelse har begåtts, av vem och när.

Välj tillsynsområde för att få antal tillsynsbesök per år och per månad.

Antal tillsynsbesök per år

Antal tillsynsbesök per månad

Från
till

Antal tillsynsbesök per år

Antal tillsynsbesök per månad

Från
till

Antal tillsynsbesök per år

Antal tillsynsbesök per månad

Från
till

Antal tillsynsbesök per år

Antal tillsynsbesök per månad

Från
till

Antal tillsynsbesök per år

Antal tillsynsbesök per månad

Från
till

Vår handläggning under 2023

Några utvalda mätetal från vår handläggning av ansökningar om dispens från strandskyddet. Alla siffror kommer från våra dataset här på portalen, länkar till dessa finns längre ner under respektive del.

Inlämnade ansökningar om strandskyddsdispens och dispensbeslut
41
inlämnade ansökningar
32
beviljade strandskyddsdispenser
6
återkallade strandskyddsdispenser
Sökande har begärt att ansökan ska tas tillbaka, ärendet avslutas med ett beslut om återkallad ansökan.
1
avvisade strandskyddsdispenser
Sökande har inte lämnat in begärda kompletterande ritningar eller uppgifter inom förelagd tid, ärendet har då avslutats med ett beslut om att ansökan avvisas på grund av att vi inte kan handlägga ansökan.
2
avslagna strandskyddsdispenser
Dispensansökan avslås om den inte uppfyller minst ett av de skäl som finns i 5 kap. 18c § i miljöbalken.

Inlämnade ansökningar

Antal inlämnade ansökningar om strandskyddsdispens per år


Antal inlämnade ansökningar om strandskyddsdispens per månad
Du kan justera datumintervallet.

Från
till

Beslut om strandskyddsdispens

Våra beslut om strandskyddsdispenser, välj typ av beslut för att få antal per år.

Beviljade ansökningar om strandskyddsdispens.

Ansökningar som har avslutats efter att sökande har återkallat ansökan.

Om en inlämnad ansökan är ofullständig, det vill säga saknar uppgifter eller handlingar, får sökande en viss tid på sig att komplettera med det som saknas innan ansökan anses vara komplett och handläggningen kan påbörjas. Skulle sökande inte lämna in begärda kompletteringar i rätt tid avvisas ansökan och ärendet avslutas då handläggningen inte kan utföras.

Dispensansökan avslås om den inte uppfyller minst ett av de skäl som finns i 5 kap. 18c § i miljöbalken.


Föregående års inlämnade och beviljade ansökningar

Inlämnade och beslutade förhandsbesked totalt och för småhus (enbostadshus och fritidshus) från föreågende år.

41 st

Antal inlämnade förhandsbesked
2023

76 st

Antal beviljade förhandsbesked
2023

106 st

Antal beviljade förhandsbesked för småhus
2022



Översikt över inlämnade och beviljade ansökningar från 2015

Antal inlämnade och beviljade ansökningar om förhandsbesked per år